Gedragscode
Algemeen
Kracht Zorg en Welzijn heeft een beleid, waarbij ongewenst gedrag voorkomen en bestrijdt wordt.De gedragscode maakt deel uit van het algemeen beleid, en de professionele houding van de medewerkers van Kracht Zorg en Welzijn. De gedragscode heeft betrekking op alle medewerkers en betrokkenen, waar Kracht Zorg en Welzijn mee te maken heeft.
In de gedragscode van Kracht Zorg en Welzijn staan de waarden en normen omschreven. Op deze manier probeert onze organisatie zoveel tegemoet te komen aan de behoeften, competentie en relaties met elkaar. Wij doen dat door rekening te houden met verschillen, door een ieder in zijn waarde te laten en een goed voorbeeld te geven, te reflecteren en een open en veilige professionele werksfeer te creëren. Wij streven naar gelijkwaardigheid binnen Kracht Zorg en Welzijn. Daar horen de in de bejegening genoemde gedragingen bij.

Begripsbepalingen
Respect
Binnen Kracht Zorg en Welzijn behandelen wij elkaar met respect. Het scheppen van een goed klimaat, waar binnen alle betrokkenen zich prettig en veilig voelen.
Publicatie
Namen in combinatie met foto’s van cliënten worden niet op het internet gepubliceerd. In voorkomende gevallen alleen met toestemming van de cliënt zelf. Ook voor het publiceren van individuele foto’s wordt eerst toestemming gevraagd.
Veiligheid
Het bevorderen en bewaken van veiligheid, gezondheid, en welzijnsaspecten.
Privacy
De medewerker laat zich bij contacten met cliënt, collega’s, of andere betrokkenen, leiden door gedragsregels zoals die gelden binnen Kracht Zorg en Welzijn.
Seksuele intimidatie
Elk ongewenste seksuele toenadering, verzoeken om seksuele gunsten of ander verbaal, non-verbaal, of fysiek gedrag, dat als zodanig kan worden gekwalificeerd en gemeld bij de directie van Kracht Zorg en Welzijn.
Agressie
Elk voorval waarbij een persoon psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen. Hieronder valt ook pesten.
Discriminatie
Elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat de erkenning, het genot of uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt teniet gedaan of aangetast.
Bejegening
Het omgaan met de cliënt, zoals mensen dat normaal met elkaar doen.
Seksueel gedrag van medewerker naar cliënt en richting cliënt naar medewerker wordt niet geaccepteerd.
Seksuele intimidatie in woorden, gebaren of een fysieke uiting daarvan is een overtreding van de gedragscode.
De medewerker van Kracht Zorg en Welzijn houdt zich aan regels en komt gemaakte afspraken na.
Zich realiseren dat de cliënt de medewerker vertrouwen schenkt en dat vertrouwen niet beschamen.
De medewerker werkt transparant.
Wij geven de ruimte aan persoonsgebonden of cultuurgebonden verschillen, mits deze niet in conflict komen met de algemene gedragsregels.
Voldoende tijd uittrekken voor de cliënt en oprechte aandacht tonen.
Discriminatie, in woorden of daden, accepteren wij niet. U dient respect te hebben voor de levensbeschouwing, waarden en normen van een andere cliënt, medewerker of bezoeker.
De medewerker mag zich niet schuldig maken aan ongewenste intimiteiten, aan racisme en bedreiging, mishandeling en andere vormen van agressie zijn verboden.
De medewerker van Kracht Zorg en Welzijn behandelen de cliënt als een individu met de voor dat individu specifieke omstandigheden en gevoelens.
De medewerker dringt geen hulp, advies of opvatting op maar stelt de cliënt instaat zijn eigen inbreng en opvatting naar voren te brengen.
De medewerker dient op een respectvolle manier om te gaan met cliënten, medewerkers of bezoekers en rekening met elkaar te houden. We staan geen enkele vorm van agressie, (verbaal) geweld en bedreiging toe.
In dit deel van de gedragscode willen wij onze medewerkers, cliënten en netwerk meer duidelijkheid geven in hoe wij omgaan met elkaar.
- Respect
- Waardering en collegialiteit.
- Voorbeelden van gedrag.
- We laten de ander in zijn waarde, ook al zijn we het niet met die persoon eens.
- We zeggen het als iemand iets goed doet.
- We luisteren goed naar wat collega’s / cliënten te zeggen hebben.
- We respecteren de eigenheid en diversiteit van iedereen.
- We praten met elkaar en niet over elkaar.
- We stellen ons kwetsbaar op.
- We zeggen u tegen alle cliënten. Tenzij zij anders aangeven.
- We staan open voor kritiek.
- Integriteit
- Eerlijkheid en betrouwbaarheid.
- We doen wat we beloven en komen gemaakte afspraken na.
- We willen kunnen uitleggen wat we doen en waarom we het doen
- We gaan vertrouwelijk met alle informatie om.
- We respecteren de grenzen van elkaar (privacy) en bewaken onze eigen grenzen (assertiviteit).
- Professionaliteit
- Deskundigheid en duidelijke procedures.
- We blijven als team kwaliteitsstandaarden ontwikkelen en zien erop toe dat iedereen zich daaraan houdt.
- We lossen problemen zo snel mogelijk op, zoeken voortdurend naar nieuwe oplossingen en durven initiatieven te nemen.
- We voldoen aan de eisen die aan onze functie wordt gesteld.
- Wij professionals kennen de uitgangspunten van een professional.
- We kunnen op onze professionaliteit worden aangesproken.
- Elke opdracht wordt professioneel behandeld.
- We toetsten/evalueren regelmatig procedures, afspraken en werkwijzen.
- We staan ervoor open nieuwe dingen te leren.